Voorleesboeken

De leukste voorleesboeken voor verschillende leeftijden!

Bij Ploegsma stellen we voorleesbundels samen. Ze zijn mooi als kraamcadeau, en gaan daarna een dreumes-, peuter- en kleuterleven mee. Maar ook voor wat oudere kinderen zijn er zorgvuldig op leeftijd samengestelde voorleesboeken.

Van Dikkie Dik tot Dikkertje Dap…

En Pieter Konijn, Nijntje, Pippi Langkous en Kolletje… Bekende karakters, maar ook nieuwe verhalen, versjes en prenten kom je in onze bundels tegen. Boeken boordevol voorleesplezier! Lees verderop hoe we ze samenstellen.

 

 

Hoe stellen we onze voorleesboeken samen?

Eerst gaan we met de redactie rond de tafel zitten en maken we een lijst van onderwerpen die op een bepaalde leeftijd spelen. Over op het potje gaan of een broertje of zusje krijgen, je lievelingsknuffel verliezen of je verjaardag vieren… Of  het kan gaan om leren lezen, tanden wisselen, voor het eerst logeren, naar zwemles gaan en voor je huisdier zorgen.

De onderwerpen kunnen op een realistische manier aan de orde komen, maar ze mogen ook de vorm van een sprookje of versje hebben. De verhalen kunnen van bekende Nederlandse auteurs afkomstig zijn, maar ook uit het buitenland.

Dan gaan we op zoek…  Het proces van verzamelen en schiften begint. En we geven gerichte opdrachten aan auteurs en illustratoren om over nog ontbrekende onderwerpen te schrijven en te tekenen. Zo groeit de stapel geleidelijk uit tot een kleurrijk maar evenwichtig geheel, en ligt er na afloop een mooi boek op tafel. Dat er met veel plezier uit onze bundels wordt voorgelezen, blijkt uit het feit dat ze regelmatig worden herdrukt!

Voorlezen is belangrijk voor de ontwikkeling van (jonge) kinderen. Kinderen die op driejarige leeftijd dagelijks worden voorgelezen, scoren twee jaar later hoger op taal en rekenen, en lopen bovendien voor in hun sociale, emotionele, fysieke en creatieve ontwikkeling.

Stichting Lezen over het belang van voorlezen: ‘In de eerste levensjaren wordt de basis gelegd voor lezen en leesplezier. Kinderen die van jongs af aan zijn voorgelezen, zijn gemotiveerd om te leren lezen, ze blijken taalvaardiger te zijn, begrijpen teksten beter en hebben meer succes op school dan kinderen die niet of heel weinig zijn voorgelezen.’