Over Ploegsma

Over Uitgeverij Ploegsma

Ploegsma toen en nu

Uitgeverij Ploegsma bestaat al meer dan honderd jaar, en werd in 1905 in Zwolle opgericht door Johannes Ploegsma. Hij wilde de maatschappij van zijn tijd vooruithelpen en informeren. Hij deed dit onder andere met boeken over geschiedenis en natuur, en tijdschriften over opvoeding. In 1938 verkocht Ploegsma zijn uitgeverij aan de heren Lankamp en Brinkman, die al een boekwinkel hadden in Amsterdam. Brinkman had een passie voor kinderliteratuur, en zorgde samen met een paar collega’s voor de eerste Kinderboekenweek. Dat werd zo’n succes dat we die nu nog steeds elk jaar vieren!

Ploegsma was een familiebedrijf tot 2002, daarna werd het onderdeel van WPG (Weekblad Pers Groep), uitgevers van boeken en tijdschriften in Nederland en België.

Ploegsma geeft spannende, grappige en informatieve boeken uit voor kinderen van alle leeftijden. Er zitten klassiekers bij, zoals de boeken van Astrid Lindgren (Pippi Langkous) en Arnold Lobel (Kikker en Pad), maar ook boeken van populaire schrijvers van nu, zoals Mirjam Oldenhave (Mees Kees), Marjon Hoffman (Floor) en Yvon Jaspers (Ties en Trijntje). Ook al is er veel veranderd in honderd jaar, onze liefde voor mooie boeken is altijd even groot gebleven!

Wat doet een uitgeverij?

Het begint meestal met een manuscript, een verhaal dat een schrijver naar de uitgeverij stuurt, in de hoop dat het uitgegeven wordt. Als uitgever en redacteur het verhaal goed vinden, wordt er gekeken of het past bij de boeken die al worden uitgegeven, het ‘fonds’. En er wordt ingeschat of er voldoende kinderen zijn die het verhaal graag willen lezen. Als dat zo is, gaan de medewerkers van de uitgeverij aan de slag om van het verhaal een echt boek te maken, dat in de winkel kan komen te liggen. Hieronder staat in het kort welke personen er nodig zijn, en welke stappen er genomen worden bij het maken van een boek.

De uitgever bespreekt de uitgeefplannen met auteurs, en beslist uit wat voor soort boeken het fonds bestaat. Ook bekijkt hij welke mogelijkheden er zijn voor andere vormen van het op de markt brengen. Is een boek bijvoorbeeld geschikt voor verfilming of verkoop naar het buitenland? En moet er ook een e boek van worden gemaakt, of een app? Ook regelt de uitgever de geldzaken met schrijvers en tekenaars. En hij houdt contact met de verschillende afdelingen binnen de uitgeverij.

De redacteur helpt de uitgever met het kiezen van boeken. Hij of zij houdt contact met de schrijvers en tekenaars over hun schrijf- en denkproces. Als de schrijver een nieuw boek inlevert, kijkt de redacteur dit nauwkeurig na op fouten. De redacteur zorgt ervoor dat de tekst klaar is om te drukken, dat heet ook wel ‘persklaar’.

De productieafdeling zorgt voor de technische kant van het maken van een boek. Ze zorgen ervoor dat de tekst en de tekeningen op tijd bij de vormgever, de drukker en de binder zijn. De vormgever zorgt ervoor dat het document er precies zo uit komt te zien als het boek moet worden. Hij of zij zorgt onder andere voor de juiste paginanummers, het juiste lettertype en de letters op het omslag. De drukker drukt het werk op heel grote vellen papier, katernen, waar meestal 32 pagina’s op passen. De binder legt de katernen op volgorde, naait ze aan elkaar en zorgt dat het omslag er omheen wordt gelegd..

De afdeling verkoop zorgt ervoor dat de boeken worden verkocht aan boekwinkels. De verkopers van de uitgeverij gaan naar boekwinkels en beurzen om te laten zien welke nieuwe boeken boekwinkels en bibliotheken in kunnen kopen.

De afdeling publiciteit en marketing maakt op allerlei manieren reclame voor de boeken. Publiciteit regelt de onbetaalde reclame: zij houden de website en de social media bij en sturen boeken naar kranten en tijdschriften om te recenseren. Marketing zorgt voor de betaalde reclame, zoals advertenties en folders. Series zoals Mees Kees en Floor, die heel bekend zijn, hebben hun eigen marketingmensen. Die noemen we brandmanagers.

De afdeling Rights zorgt ervoor dat boeken naar het buitenland worden verkocht, (zo heet mees Kees in Duitsland Mister Knister!) Ook verkopen ze film- en musicalrechten.

Verder werken er op de uitgeverij mensen die zorgen voor de boekhouding en administratie. Die regelen dat iedereen betaald wordt, en houden de winst of het verlies van de uitgeverij bij. Eén keer per jaar rekenen zij uit hoeveel boeken er van elke schrijver zijn verkocht, en hoeveel geld de schrijvers daarom nog van de uitgeverij krijgen.

Ten slotte zijn er net als op elk kantoor een secretaresse en een receptioniste, en zijn er op de verschillende afdelingen stagiair(e)s die het vak nog moeten leren.

Uitgeverij Ploegsma bv

Singel 262
1016 AC Amsterdam
tel. 020 - 5511250
info@ploegsma.nl

hier gte