Over Ploegsma

Ploegsma toen en nu

Uitgeverij Ploegsma bestaat al meer dan honderd jaar, en werd in 1905 in Zwolle opgericht door Johannes Ploegsma. Hij wilde de maatschappij van zijn tijd vooruit helpen en informeren. Hij deed dit onder andere met boeken over geschiedenis en natuur, en tijdschriften over opvoeding. In 1938 verkocht Ploegsma zijn uitgeverij aan de heren Lankamp en Brinkman, die al een boekwinkel hadden in Amsterdam. Brinkman had een passie voor kinderliteratuur, en zorgde samen met een paar collega’s voor de eerste Kinderboekenweek. Dat werd zo’n succes dat we die nu nog steeds elk jaar vieren!

Ploegsma was een familiebedrijf tot 2002, daarna werd het onderdeel van WPG (Weekblad Pers Groep), uitgevers van boeken en tijdschriften in Nederland en België.

Ploegsma geeft spannende, grappige en informatieve boeken uit voor kinderen van alle leeftijden. Er zitten klassiekers bij, zoals Pippi Langkous van Astrid Lindgren en de boeken over Kikker en Pad van Arnold Lobel, maar ook boeken van populaire schrijvers van nu. De Mees Kees-serie van Mirjam Oldenhave bijvoorbeeld, of de boeken over Floor van Marjon Hoffman. Ook al is er veel veranderd in die meer dan honderd jaar, onze passie voor mooie boeken is nog even groot!

Wat doet een uitgeverij?

Het begint meestal met een manuscript, een verhaal dat een schrijver naar de uitgeverij stuurt, in de hoop dat het uitgegeven wordt. Als uitgever en redacteur het verhaal goed vinden, wordt er gekeken of het past bij de boeken die al worden uitgegeven, het ‘fonds’. En er wordt ingeschat of er voldoende kinderen zijn die het verhaal graag willen lezen. Als dat zo is, gaan de medewerkers van de uitgeverij aan de slag om van het verhaal een echt papieren of digitaal boek te maken, dat in de boekhandel of online kan worden verkocht. Hieronder staat in het kort welke personen er nodig zijn, en welke stappen er genomen worden bij het maken van een boek.

De uitgever bespreekt de uitgeefplannen met auteurs, en beslist uit wat voor soort boeken het fonds bestaat. Ook bekijkt hij welke mogelijkheden er zijn voor andere vormen van het op de markt brengen. Kan er een film van het boek worden gemaakt? Of zou het boek ook geschikt kunnen zijn voor verkoop naar het buitenland? En moet er ook een luisterboek, e-boek of app van worden gemaakt? Ook regelt de uitgever de geldzaken met schrijvers en tekenaars. En hij houdt contact met de verschillende afdelingen binnen de uitgeverij.

De redacteur helpt de uitgever met het kiezen van boeken. Hij of zij houdt contact met de schrijvers en tekenaars over hun schrijf- en denkproces. Als de schrijver een nieuw boek inlevert, kijkt de redacteur dit goed na op fouten. De redacteur zorgt ervoor dat de tekst klaar is om te drukken, dat heet ook wel ‘persklaar’. Ook gaat de redacteur op zoek naar de juiste mensen die tekeningen bij het boek kunnen maken en de vormgeving gaan verzorgen. De vormgever zorgt ervoor dat het document er precies zo uit komt te zien als het boek moet worden. Moet het er spannend of juist grappig uitzien? In overleg met de redacteur zoekt de vormgever beeld uit voor het omslag. En is het bijvoorbeeld een boek voor kinderen die net kunnen lezen, dan zijn de letters groter en staan er vaak ook meer illustraties in het boek.

De productieafdeling is verantwoordelijk  voor de technische kant van het maken van een boek. De mensen hier zorgen ervoor dat alles bijtijds bij de drukker en de binder is. De drukker drukt het werk op heel grote vellen papier, katernen, waar meestal 32 pagina’s op passen. De binder legt de katernen op volgorde, naait ze aan elkaar en zorgt dat het omslag er omheen wordt gelegd. Als de oplage klaar is wordt die naar het Centraal Boekhuis in Culemborg, een groot magazijn vol boeken, gebracht. Daar worden de pakketten klaargemaakt voor de boekhandels de boekhandels en bibliotheken in het land.

De afdeling verkoop zorgt ervoor dat de boeken worden verkocht aan boekwinkels. De verkopers van de uitgeverij gaan naar boekwinkels en beurzen om te laten zien welke nieuwe boeken boekwinkels en bibliotheken in kunnen kopen.

De afdeling publiciteit en marketing maakt op allerlei manieren reclame voor de boeken. Publiciteit regelt de onbetaalde reclame: zij houden de website en de social media bij en sturen boeken naar kranten en tijdschriften om te recenseren. Marketing zorgt voor de betaalde reclame, zoals advertenties en folders.

De afdeling Rights zorgt ervoor dat boeken naar het buitenland worden verkocht. Ook verkopen ze film- en musicalrechten.

Verder werken er op de uitgeverij mensen die zorgen voor de boekhouding en administratie. Die regelen dat iedereen betaald wordt, en houden de winst of het verlies van de uitgeverij bij. Eén keer per jaar rekenen zij uit hoeveel boeken er van elke schrijver zijn verkocht, en hoeveel geld de schrijvers daarom nog van de uitgeverij krijgen.

Ten slotte zijn er net als op elk kantoor een secretaresse en een receptioniste, en zijn er op de verschillende afdelingen stagiair(e)s die het vak nog moeten leren.

Uitgeverij Ploegsma maakt onderdeel uit van WPG Kindermedia. Ook uitgeverij Leopold (Dolfje Weerwolfje) en Querido kinderboeken (Jip en Janneke) horen daarbij.